Fruitsuikers en gezonde tanden

Vorige Artikel 3 van 14 Volgende

Bij het horen van tandbederf bij kinderen denkt men vaak dat kinderen te veel snoep krijgen, of drankjes overladen met suiker. Hoewel dit een oorzaak kan zijn hoeft dit niet altijd. Ook fruitsuikers zijn suiker en net als andere voedingsmiddelen en drankjes, kan fruit een aanslag zijn op het glazuur van de tanden. Dus bij het geven van fruit is het handig om bewust even stil te staan bij hoeveel en hoe vaak je wat geeft. 

Om te helpen hebben we een aantal tips verzameld: 

  • Drink water na tussendoortjes en maaltijden om het zuur en kruimels/stukjes weg te spoelen.  
  • Hou rekening met het suikergehalte bij het maken van een tussendoortje. Serveer bijvoorbeeld kleinere hoeveelheden van fruit met hoog suikergehalte in combinatie met fruit of groente met een laag suikergehalte. Zoals onderstaand voorbeeld:

  • Kies ook bij het maken van een smoothie voor fruit of groente met een laag suikergehalte in combinatie met fruit met hoog suikergehalte.
  • Voorkom dat je kleintje continue aan het "grazen" is aan fruit. Kies zoveel mogelijk voor vaste eetmomenten waarbij je bij voorkeur aan tafel zit. Zo is er een begin moment en eindmoment en voorkom je het "continue eten". 
  • Bij maaltijden met kaas, geef de kaas dan als toetje in plaats van tijdens de maaltijd te serveren. Kaas (vooral oudere kazen) helpen de afname van zuren in je mond. 
  • Het eten van rauwe worteltjes kan helpen om je tanden te beschermen. Vitamine A helpt het glazuur sterker worden en het kauwen op de wortels produceert speeksel die dan weer helpt de mond schoon te maken. Een beetje zoals kauwgom kauwen maar dan gezonder.
  • Poets tanden 2x per dag. En poets niet gelijk na het eten of drinken van producten met hoog suiker gehalte. Het poetsen van je tanden op het moment dat je mond vol zit met zuren kan het glazuur ook aantasten. Drink eerst wat water voor je tanden gaat poetsen. 
  • Geef zoveel mogelijk water als drinken. En als je dan sapjes/ limonade geeft, doe dit bij voorkeur alleen tijdens de vaste eetmomenten om te voorkomen dat ze continue slokjes ervan nemen. 

Goede eetgewoonten en goede zorg voor je tanden is belangrijk om vanaf jonge leeftijd te introduceren. We hopen dat deze tips daarbij kunnen helpen. Nog een extra tip: sla onze handige fruitsuiker tabel op in je telefoon dan heb je altijd snel een makkelijk overzicht bij de hand ;-)  

© 2015 - 2022 Nom nom kids herbruikbare knijpzakjes en snackzakjes | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel