Gezond en bewust eten en drinken met kinderen

Vorige Artikel 9 van 14 Volgende

Gezond en bewust eten en drinken, wat is dat? Laat ik beginnen om te zeggen dat ik zelf geen voedingsdeskundige ben en dit stukje zeker niet gaat over "het gezondste eten". Ik ben zelf namelijk ook niet superslank en heb zeker niet het "perfecte" gezonde lichaam. En onze kinderen? Ook niet. Mogen ze nooit een snoepje koekje of iets dergelijks? Nee ook dat niet, ze hebben na 6 maanden borstvoeding ook flesvoeding gehad en zelfs kant en klare potjes ;-) en nu krijgen ze ook snoepjes en koekjes en we eten ook nog (misschien iets te vaak)  eten wat "minder gezond" is. Maar ik ben wel bewust bezig met wat we eten, is het de ene dag feest geweest dan eten we weer een paar dagen wat gezonder, gewoon lekker in balans blijven en weten wat je eet.  

Dit laatste "weten wat je eet", hier had ik niet altijd evenveel bij stilgestaan, maar toen de kinderarts dacht dat onze zoon mogelijk een koemelk allergie had werd het wel anders. Ik gaf gewoon borstvoeding maar mogelijk dat er toch nog teveel koemelk eiwitten in zaten. Dus ik moest op "dieet" ik mocht geen koemelk eiwitten binnen krijgen, geen soja en ook geen eieren. Op dat moment kwam ik er achter dat ik eigenlijk toch best veel melkproducten at en dronk, want het zit ook nog in allerlei andere producten.

Gelukkig bleek dat onze zoon geen allergie had, of er over heen gegroeid was,  want met 4-5 maanden had hij er geen last meer van. Ik zeg gelukkig want ik vond het best lastig, alleen al voor je zelf. Maar ook voor een kind, je moet altijd maar opletten wat je eet, als je op stap gaat kan je niet zomaar ergens wat gaan eten op kinderfeestje en met traktaties moet je ook altijd opletten etc.

Sindsdien sta ik vaker stil bij de vraag wat zit er in je eten en hoe kan je ook je kinderen gezond en bewust laten eten en drinken. Hier staan mijn belangrijkste tips:

  • Vaste eet en drinkmomenten, je zal het vaak genoeg horen op het consultatie bureau of van het voedingscentrum maar waarschijnlijk ook de tandarts, want elk eet/drinkmoment (uitgezonderd water) is een aanval op je tanden, dus de hele dag door af en toe een slokje limonade of een hapje eten betekent continue belasting op dat waardevolle gebit. Daarnaast is het voordeel dat je kind een vast dagritme krijgt. 
  • Zorg dat je ook echt "bewust" aan het eten bent. Ga aan tafel zitten en zorg dat de kinderen niet meer aan het spelen zijn of tv kijken, zo hebben ze aandacht voor hun eten.
  • Begin je net met het wennen aan vast voedsel, meng zo min mogelijk eten door elkaar laat kinderen zoveel mogelijk al het eten afzonderlijk proeven, zo leren ze de smaken en verschillende texturen goed kennen. ( en ze zullen het vaak niet na 1 keer proeven al lekker vinden ;-) ) 
  • Als je kind iets niet lust gewoon aan blijven bieden, eet je kind het niet? Maak je geen zorgen en laat het gaan, ga zeker niet meer van iets geven wat ze wel lekker vinden. 
  • Let op met suikers, niet alleen suikers in snoep, koek, limonade en/of zoetwaren, maar ook in fruit kan veel suiker zitten. Hoewel het "gezonde” suiker is, omdat het natuurlijke fruitsuikers zijn, is het advies wel om op te letten dat je ook afwisselt met fruit eten. Bijvoorbeeld banaan staat er om bekend veel suiker te bevatten, zo las ik bijvoorbeeld op Marlieke d'r blog dat om deze reden in Zwitserland kinderen geen banaan mee mogen nemen naar school. Ik vind dat weer wat extreem omdat ik denk beter een banaan dan een koekje.... maar die afweging moet ieder voor zich maken. Ben jij benieuwd hoeveel suikers er in de verschillende fruitsoorten zitten? Bij voedingswaarde tabel kan je dit makkelijk zien ook heb ik er een handige afbeelding van gemaakt die je makkelijk kan uitprinten en op kan hangen in de keuken.
  • Ook als je smoothies en knijpfruit maakt voor in de knijpzakjes is het van belang om je er van bewust te zijn wat je er in doet en hoeveel. Het voordeel is dat de 140ml van onze knijpzakjes zeer geschikt is voor peuters en kleuters. Maar zorg wel dat kinderen het knijpfruit ook zien als een volwaardig toetje of tussendoortje. Ook al is het handig om tussendoor te geven, laat kinderen even pauze nemen en weten dat ze een tussendoortje hebben. Zijn ze aan het spelen? Laat ze even apart zitten met het knijpzakje en laat ze bijvoorbeeld ook zelf ontdekken/raden wat er in zit. 
  • Geef tussendoor alleen water te drinken en in plaats van limonade of diksap? Geef ze water met wat fruit. In de zomer is het ook lekker om bevroren fruit te nemen, dat werkt dan meteen als "ijsblokje". En dan bij voorkeur fruit met weinig suiker zoals aardbeien, een schijfje citroen of sinaasappel.
  • Geef ook regelmatig groenten als tussendoortje of mee naar school, bijvoorbeeld paprika, wortels, komkommer of tomaatjes.
  • Ga je op stap neem dan in plaats van pakjes sap een drinkbeker mee of ook leuk zijn de "pakjes" van drink in the box . Je vult ze met je "eigen"drinken en ze zijn herbruikbaar, beter dan de pakjes die niet, of heel moeilijk gerecycled kunnen worden. 

Hebben jullie nog handige tips om op een leuke manier gezond en bewust bezig te zijn met voeding? Laat het aan ons weten via mail of socialmedia

© 2015 - 2022 Nom nom kids herbruikbare knijpzakjes en snackzakjes | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel